02 Δεκεμβρίου 2009



15 Το μνημόσυνο

Με κάλεσε ένας συνάδελφος καλλιτέχνης στο μνημόσυνο της γυναίκας του, που χάθηκε πολύ νέα. Πήγαμε με την Τζένη και την μητέρα της, στην εκκλησία που θα γινόταν. Συναντήσαμε κι άλλους συναδέλφους εκεί, κι άλλοι ήρθαν πιο ύστερα. Ένα έχω να πω. Κατασυγχύστηκα από το παζάρι που είδα εκεί. "Οίκος εμπορίου" στην κυριολεξία. Έχω πει πολλές φορές και θα το λέω μέχρι να πεθάνω. Στην εκκλησία (άσχετα πόσο πιστός δηλώνω κι αισθάνομαι) πάω για να ηρεμήσω, όχι να κολαστώ. Κολάζομαι κάθε στιγμή και μόνος μου, δεν χρειάζομαι βοήθεια. Με το που μπήκαμε στην εκκλησία, δεξιά κι αριστερά κουστουμαρισμένοι επίτροποι στα κεριά, με ταμπελίτσες στο πέτο. Κεριά διαφόρων μεγεθών και αξίας, ένα καλοστημένο μαγαζί. Καθίσαμε στα στασίδια, και δεν άργησε ο πρώτος γύρος του δίσκου για συλλογή χρημάτων. Δεν είχαν δίσκους, είχαν καλάθια.. σοβαρά μιλάω. Πανέρια, που ο ένας το έδινε στον άλλο χέρι χέρι. Κάθε σειρά στασιδιών την είχε αναλάβει και ένας επίτροπος, που επαναλάμβανε συνεχώς "βοήθειά σας". Βοήθειά μου ποιο πράγμα;
test.mp3
Δεν πέρασαν δεκαπέντε λεπτά, να πάλι νέος γύρος "βοήθειάς μας". Πήρα το πανέρι δίχως να ρίξω τίποτε μέσα κατασυγχισμένος, και το έδωσα στον διπλανό μου, με φανερή την αηδία στο πρόσωπό μου, κάτι που τον έκανε να με κοιτάξει εντελώς υποτιμητικά. Τον κοίταξα κι εγώ σαν να τον ρωτούσα "είπες τίποτε τσίφτη;" και μάλλον το 'πιασε, γιατί γύρισε αμέσως από την άλλη δίνοντας παρακάτω το πανέρι που κουδούνιζε. Τόσα χρόνια μόνο ζητάνε για να γεμίζουν τα παγκάρια και να κτίζονται μεγαλόπρεποι ναοί. Αυτό ζητάει ο θεός σας; τσιμεντένιους ναούς ντυμένους στο χρυσό; Ξεχνάτε το "ναός του σώματος και της ψυχής;" Η λειτουργία γινόταν και στα Ελληνικά, και στα Αγγλικά. Άλλη μια στο κούτελο, γιατί είμαι (ίσως από τους λίγους) που δεν μπορώ να αντέξω Ελληνορθόδοξη λειτουργία, σε Ελληνορθόδοξη εκκλησία, με Έλληνες (το τονίζω) πιστούς, να γίνεται στα Αγγλικά η σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα, με το δικαιολογητικό πως δεν καταλαβαίνουν οι νέοι το νόημα της λειτουργίας, και με τον τρόπο αυτό τους προσελκύουν στην εκκλησία. Του τέτοιου τα εννιάμερα δηλαδή. Να πάνε να μάθουν Ελληνικά, λες και στην Ελλάδα καταλαβαίνει κανείς καθαρεύουσα η αρχαία Ελληνικά την ώρα της λειτουργίας. Απλά εκκλησιάζεται. Ο ψάλτης, που ήταν όντως πολύ καλός ομολογώ, έψαλλε τη μισή λειτουργία, γιατί την άλλη μισή την τραγούδαγε από επάνω από τον εξώστη, μια χορωδία που θύμιζε τουλάχιστον σε μένα κακοφωνία και τίποτε άλλο. Όχι ότι ήταν φάλτσοι, μα δεν υπήρχε ούτε για δείγμα ήχος βυζαντινός. Κλασσική μουσική, τίποτε παραπάνω. Σαν να πήγα στην όπερα ένα πράγμα. Σηκώθηκα όλος νεύρα και βγήκα έξω για τσιγάρο.Εκεί είδα κάτι που με πόνεσε πολύ. Στις σκάλες της εκκλησίας, ήταν μια τσιγγάνα με το (περίπου 8 χρονών από όσο το υπολόγισα) αγοράκι της. Εκείνη ζητιάνευε, κι εκείνο έπαιζε ανέμελο κοντά της. Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι μόλις το είδα, μου θύμισε τον γιο μου, και ένοιωσα ένα σφίξιμο στην ψυχή μου. Κάποιος την πλησίασε και της έδωσε ένα νόμισμα. Την πλησίασα κι εγώ, βγάζοντας ένα χαρτονόμισμα, που το άρπαξε με ταχύτητα επαγγελματία. Μου ζητούσε κι άλλα, και μάλιστα στα Ελληνικά. Ήρθε κοντά και το αγοράκι και με κοίταζε χαμογελώντας με τα αθώα παιδικά ματάκια του, μη έχοντας επίγνωση για το τι γίνεται. Αυτό, απλά να παίξει ήθελε. Την κοίταξα με πίκρα και της είπα.. _Γιατί το κάνεις αυτό στο παιδί σου; Γιατί το παίρνεις μαζί σου; Γιατί το φέρνεις σε δύσκολη θέση; γιατί πας να το κάνεις να ντρέπεται μια μέρα; _Δεν ντρέπεται, μου απάντησε. _Αν έρθουν συμμαθητές του και το δουν δίπλα στην μάννα του που ζητιανεύει, δεν θα το ειρωνεύονται μετά στο σχολείο η στις παρέες τους λες; Δεν θα αισθανθεί άσχημα όταν καταλάβει τι κάνεις; Μικρό είναι ακόμη, μα μεγαλώνει γρήγορα, μια μέρα θα καταλάβει. Τι πιστεύεις ότι κάνεις; Το χρησιμοποιείς για να σε λυπούνται; η πας να του μάθεις την τέχνη πως ζητιανεύουν; _Απλά χρειάζομαι χρήματα. _Τότε μην το κάνεις αυτό στο παιδί σου, μην του μαθαίνεις να ζητιανεύει και μην το παίρνεις μαζί σου άλλη φορά, λυπήσου το πρώτα εσύ, κρίμα είναι. Πήρε και το δεύτερο χαρτονόμισμα, και έφυγε. Ξαναγύρισε μετά από λίγη ώρα, δίχως το παιδί της. _Είχες δίκιο, μου είπε, σε ευχαριστώ κι ας με έκανες και ντράπηκα. Ένοιωσα κάπως ανακούφιση. Μακάρι να με άκουσε και να μην το ξανά κουβαλήσει μαζί της. Μπήκα πάλι στην εκκλησία, και ήταν η ώρα που έλεγε ένας από τους τρεις ιερείς την παραβολή του ευαγγελίου της ημέρας. Ήταν η παραβολή του πλουσίου.. _"..και αδερφοί μου, ο πλούσιος δεν μπήκε στον παράδεισο, γιατί δεν μοίρασε τα υπάρχοντά του στους φτωχούς.." Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι. Ήθελα να σηκωθώ επάνω, και να του πω κάτι για τους δίσκους που κάνανε βόλτες λίγη ώρα πριν. Για τα χλιδάτα τους αυτοκίνητα σαν ιερείς, για τις επιχειρήσεις τους και τις κονόμες τους που κολάζουν και προκαλούν τους πιστούς. Για ένα μικρό αγοράκι έξω στις σκάλες του ναού τους, που δεν έχει να φάει ίσως, και που η μάννα του ζητιανεύει εκεί έξω, έχοντάς το μαζί της ποιός ξέρει πόσο καιρό τώρα. Ήθελα πολλά να πω, μα δεν είπα τίποτε. Και ακόμη το έχω βάρος στην ψυχή μου.. γιατί να μην φωνάξω, γιατί να μην μιλήσω, γιατί να το βουλώσω και να τους αφήσω να λυμαίνονται την αθώα πίστη των ανθρώπων που τους θεωρούν πρότυπά τους; Που τους νομίζουν για άγιους και άξιους λειτουργούς; Έτσι μου 'ρχεται, μια μέρα να καθίσω να γράψω δικό μου ευαγγέλιο, με δικές μου παραβολές, και η πιο σημαντική να είναι η παραβολή του ανάξιου ιερέα. Στα υπόγεια του ναού, κι άλλο μαγαζί, με εικόνες (η εικόνα πουλάει βλέπεις και το γνωρίζουν πολύ καλά) και ότι άλλο "χριστιανικό" φανταστείς. Σούπερ μάρκετ μικρών διαστάσεων. Και στο τέλος, οι κυρίες της φιλοπτώχου, μαζέψανε τα εναπομείναντα φαγητά και γλυκά σε ταπεράκια, παίρνοντάς τα μαζί τους στο σπίτι τους. Κανένας τους δεν νοιάστηκε να πάει λίγο φαγητό στο μικρό παιδάκι εκεί έξω και στην μητέρα που ζητιάνευε. Μην μου μιλάτε λοιπόν για αγίους και εκκλησίες πια. Δεν μπορώ την κοροϊδία, δεν μπορώ τον εμπαιγμό, δεν μπορώ την κατάντια, δεν μπορώ τους "διδασκάλους που διδάσκουν και λόγον δεν κρατούν". Ποιος από αυτούς κουβαλάει σταυρό στην πλάτη του; Ποιος από αυτούς δεν σκέφτεται το χρήμα; Ποιος από αυτούς ζει βίο άγιο; Πώς τολμάνε και κοινωνάνε; Ποια η διαφορά τους από το τότε ιερατείο που δολοφόνησε τον Χριστό που διδάσκουν;
"Ίσως, στη δευτέρα παρουσία, ο Χριστός να μην μας ρωτήσει πόσες νηστείες ή πόσες μετάνοιες κάναμε. Σίγουρα όμως θα μας ρωτήσει, αν δώσαμε νερό σε διψασμένο, φαγητό σε πεινασμένο, φάρμακο σε άρρωστο, στέγη σε ορφανό και άστεγο". Τα λόγια αυτά είναι του επισκόπου Διοκλείας, καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Κάλλιστου Γουέδερ
Τελικά οι λιγότεροι χριστιανοί, είναι ακριβώς εκείνοι που διδάσκουν στους άλλους χριστιανοσύνες, και βγάλτε με αν μπορείτε ψεύτη..
"Γειά σου, Εάν βρέθηκες για πρώτη φορά στο Blog μου, και εάν σε ενδιαφέρουν οι αναρτήσεις μου, μπορείς να εγγραφείς στο RSS feed του Blog. Μπορείς επίσης να κάνοντας εγγραφή στο Newsletter του blog μου, να λαβαίνεις απ ευθείας κάθε μου ανάρτηση στο email σου. Είσαι Twitter user; τότε μπορείς επίσης να με κάνεις Follow στο Twitter. Σε ευχαριστώ που με διαβάζεις,"




Print this post



Related Posts :



15 σχόλια:

alepoy είπε... Best Blogger Tips

Νίκο δυστυχώς τα πράγματα έτσι είναι, όλοι σκέφτονται το συμφέρον μηδενός εξαιρουμένου είτε αυτός είναι παπάς, δάσκαλος ,γιατρός ή δικαστής,και έτσι θα συνεχίσουν όλοι!!!

Δεν ξερω τη κατάσταση επικρατή με τους ζητιάνους στον Καναδά αλλά εδώ στην Ελλάδα πλέον έχει γίνει επάγγελμα, λίγοι είναι αυτοί που το κάνουν πραγματικά από ανάγκη επειδή δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά και το κράτος δεν ενδιαφέρετε γι'αυτούς... στην Ελλάδα βλέπεις μανάδες συνήθως τσιγγάνες με τα μηνών παιδάκια μέσα στο κρύο ώστε ο κόσμος να λυπηθεί και να βγάλουν το μεροκάματο!


AATON είπε... Best Blogger Tips

Κι εδώ μια απο ταίδια στους δρόμους. Πρώτη φορά πήγα στην εν λόγω εκκλησία του γνωστού απο παλιότερες αναρτήσεις μου ιερέα "Father Hollywood" και σίγουρα θα ναι και η τελευταία. Και πρώτη φορά συνάντησα άνθρωπο να επαιτεί έξω απο εκκλησία στα τρία χρόνια που είμαι εδώ.


Makedon είπε... Best Blogger Tips

Έχεις απόλυτο δίκιο, κάτι τέτοια είναι προκλητικά και διόχνουν από την εκκλησία.


Messa-pios είπε... Best Blogger Tips

Τα ίδια επικρατούν και εδώ αγαπητέ Νίκο. Παρόλο που είμαι θεολόγος ντρέπομαι για ότι γίνεται στουσ κόλπους της Εκκλησίας.


Το Θολό Τοπίο...με ξεκάθαρη ματιά. είπε... Best Blogger Tips

Και λέγει αυτοίς'γέγραπται,ο οίκος μου, οίκος προσευχής κληθήσεται'υμείς δε αυτόν εποιήσατε σπήλαιον ληστών.


Γιάννης είπε... Best Blogger Tips

οντως εχεις δικιο.η εκκλησια παντα ετσι ηταν και ετσι θα ειναι.ειναι αλλο πραγμα ο χριστιανος και αλλο ο ανθρωπος της εκκλησιας.τεραστιες διαφορες..


Eva F. είπε... Best Blogger Tips

Tελικά παντού τα ίδια γίνονται?....
Όσο για την τσιγγάνα...εδώ αυτό είναι συνηθισμένο!
Με πονάει αλλά και με θυμώνει πολύ να βλέπω σε κάθε γωνιά σχεδόν και μία κοπέλα/τσιγγάνα με ένα μωρό (το μωρό φυσικά λυπάμαι)και να απλώνει το χέρι!...
Να είσαι καλά Νικόλα.


αντωνης είπε... Best Blogger Tips

Αχ βρε Νικο τι μου θυμησες με το κειμενο σου αυτο.
Ηταν πριν μερικα χρονια που ειχα ανεβει στο χωριο μου για το ετησιο μνημοσυνο της σχωρεμενης της γιαγιας μου.
(εκεινη την εποχη ηταν τα γεγονοτα με κατι μοναστηρια, αρχιμανδριτες, ενας Γιοσακης εγινε τοτε ξακουστος, το παραδικαστικο κυκλωμα κλπ)

Τελειωνει η λειτουργια, τελειωνει και το μνημοσυνο της γιαγιας και ξεκιναει τον λογο του ο προηγουμενος παπας του χωριου, ο οποιος ειχε παει σε ενα μοναστηρι και μοναζε.
Μιλαγε επι μια ωρα για διαφορα θρησκειολογηματα και χαζομαρες για τα καλα που κανει ο χριστιανισμος και η εκκλησια και τετοια.
Ωσπου δεν αντεξα και μιλωντας κανονικα (εν μεσω απολυτης σιωπης απο ολους τους υπολοιπους μεσα στην εκκλησια) ειπα: "για το Γιοσακη θα μας πειτε κατι πατερ;"
Μονο που δεν επεσαν να με φανε...

Άλλα πραγματα ελεγε ο Χριστος παντως, οχι αυτα τα ξεφτιλικια που κανει το παπαδαριο.


Kostas είπε... Best Blogger Tips

Εκκλησία: από τις μεγαλύτερες μηχανές παραγωγής χρήματος.


AATON είπε... Best Blogger Tips

*** Φίλε Makedon, δεν νομίζω να τους ενδιαφέρει, ξέρουν πως κάθε μέρα που ξημερώνει, ένα κορόϊδο ξυπνάει.

*** Αγαπητέ μου Messa-pios, το να γίνω Θεολόγος ήταν το όνειρό μου μικρός. Σίγουρα υπάρχουν οι Λεωνίδες και στους κόλπους της Εκκλησίας, μα δεν φαίνονται. Οι Εφιάλτες είναι που κάνουν το κακό, και τον θόρυβο. (Δεν μου δείχνει να έχεις blog δικό σου, πές μου σε παρακαλώ αν έχεις να το επισκευθώ )

*** Ακριβώς έτσι Θεοδοσία μου. Hey! διαβασμένη σε βρίσκω :)

*** Φίλε Γιάννη, δεν πιστεύω να ήταν έτσι. Θα έλεγα πως την κατάντησαν έτσι.

*** Αγαπητή μου Eva, δεν κατηγορώ αυτόν που ζητιανεύει. Δεν είμαι σε θέση να τον κρίνω, εκείνος μόνο ξέρει ποιοί λόγοι τον οδήγησαν να το κάνει. Ή δίνω η δεν δίνω. Τα παιδιά τους όμως το βρίσκω απαίσιο και ιταμό να τα χρησιμοποιούν σαν μέσο λύπης.

*** Αντωνη σε ζηλεύω και σε θαυμάζω. Είχες την τόλμη και το σθένος και μίλησες. Εγώ το βούλωσα. Κάτω τα αφτιά μου λοιπόν. Πραγματικά ντρέπομαι ακόμη.

*** Κώστα, και δεν έχεις καθόλου άδικο. Όπως είπα και πιο πάνω, "Οίκοι εμπορίου".


DaisyCrazy είπε... Best Blogger Tips

Νίκο μου να αγιάσει το στόμα σου!
Όταν είχε πεθάνει η γιαγιά μου ένιωθα την ανάγκη να πηγαίνω συχνά εκκλησία. Εκείνη τη περίοδο έκτιζαν την εκκλησία (γιατί δεν τους χωρούσε η παλιά..) και έβγαζαν συνέχεια δίσκο (ο οποίος είχε φυσικά αντικατσταθεί με μεγάλα πανέρια) υπερ της ανεγέρσεως του ναού. Ό,τι κι αν ένιωθα μέσα μου εκείνη τη στιγμή εξανεμιζόταν και γινόμουν έξω φρενών γιατί εδώ η εκκλησία έχει χιλιάδες ακίνητα, ξενοδοχεία, επιχειρήσεις κτλ και για να κτίσει μια εκκλησία δε δίνει λεφτά αλλά πρέπει να δίνουν οι πιστοί.
Υπάρχει και μια εκκλησία που την έκαναν τόσο μεγάλη που δεν τελειώνει με τίποτα και όλο κανουν εράνους για να τη κτίσουν και πάλι δεν τελείωνει. Κι αμαρτία να είναι εγώ όποτε τη βλέπω λέω από μέσα μου μη σώσει και τελειώσει. Μου θυμίζει το πύργο της βαβέλ που είχαν φτιάξει οι άνθρωποι για να φτάσουν το θεό.
Είναι υβριστική η συμπεριφορά πολλών που πρεσβεύουν υποτίθεται το θεό και συμπαρασερνει δυστυχώς και τους αληθινά ευσεβείς.


JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε... Best Blogger Tips

ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΝΙΚΟ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΑΝΤΟΥ ΤΑ ΙΔΙΑ.


AATON είπε... Best Blogger Tips

*** DaisyCrazy, ΄Εχουν πάρει φόρα και χτίζουν την μία εκκλησία μετά την άλλη λές και αυτό είναι που λείπει. Το να κάνουν πράξη αυτά που κυρύττουν όμως δεν το μπορούν. Έχουμε δύο παρατάξεις. Εκκλησία και Κράτος. Η μία προσπαθεί να γίνει όσο πιο πλούσια γίνεται, και το άλλο προσπαθεί να της πάρει τα πλούτη με κάθε τρόπο, θεμιτό η αθέμιτο. Βολεύονται προς το παρόν, δίνοντας μερικά ψίχουλα η πρώτη και αφήνοντάς την να απλώνεται το δεύτερο. Το ένα χέρι νίβει το άλλο όπως λέει ο λαός.

*** JK SΚΡΟΥΤΖΑΚΟ, καλή σου μέρα φίλε μου.


Θανασης είπε... Best Blogger Tips

ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΕΡΑΣΕ ΕΚΑΝΑ ΣΧΕΤΙΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΤΙΤΛΟΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΗΤΑΝ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΝ ΤΟΝ ΟΙΚΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΟΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟΥ.ΝΙΚΟ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΙΟΡΤΗ ΣΟΥ ΦΙΛΕ ΚΑΛΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ


AATON είπε... Best Blogger Tips

Θανάσση φίλε μου, σε υπέρ ευχαριστώ :)


Δημοσίευση σχολίου

Πες πως δεν έχεις χρόνο να σχολιάσεις.. να 'χεις πάρει όμως σοβαρό ύφος, καλά;

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Next Next Next